• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77465
+
-

12 هزار میلیارد اختلاف سپرده‎ و تسهیلات میان آمار بانک‌ها

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: به دلیل اختلاف بین آمار بانک‌ها و بانک مرکزی، 12 هزار میلیارد تومان اختلاف در نسبت سپرده‌ها و تسهیلات داریم. به گزارش ایسنا «علی رسولیان» در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان که در دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: اختیارات شورای هماهنگی بانک‌ها به شدت محدود است. برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در 2 بخش به کمک بانک‌ها نیاز است که در زمینه معین‌ها به کمک بانک‌ها نیاز پیدا خواهیم کرد.وی افزود: بخش مهمی که اکنون به حضور بانک‌ها نیاز داریم، طرح‌های سرمایه‌گذاری است که تفاهمنامه آن را امضا کردیم و در آینده نزدیک طبق این تفاهمنامه 200 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

بنابراین بانک‌ها باید برای تامین مالی این طرح‌ها آمادگی لازم را داشته باشند تا طرح‌ها را عملیاتی کنیم. 200 هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری داریم که برای آغاز اجرای آنها حداقل باید 70 تا 80 هزار میلیاد تومان تامین مالی کنیم.رسولیان با بیان این‌که رسانه‌ها اصرار دارند تا اسامی بانک‌هایی که گزارش نمی‌دهند را اعلام کنیم، عنوان کرد: به دلیل اختلاف بین آمار بانک‌های ما و بانک مرکزی، 12 هزار میلیارد تومان اختلاف در نسبت سپرده‌ها و تسهیلات داریم. آمار نشان می‌دهد که 4.6 درصد منابع و 3.1 درصد مصارف را داریم که 1.5 درصد منابع ما در اختیار استان‌های دیگر قرار می‌گیرد و باید فکری برای آن کنیم.

این مسئول بیان کرد: میانگین تسهیلات کشور 19 میلیون و 200 هزار تومان است که در این استان 7 میلیون و حتی کمتر از نصف است. رتبه استان ما در تسهیلات 22 و در سرانه سپرده‌ها 12 است. ضمن این‌که هنوز نسبت به پرداخت رتبه 26 را در کشور داریم.وی ادامه داد: بانک‌هایی بیشترین رشد منابع را داشتند، اما نسبت به پرداختشان کاهش جدی دیده می‌شود و زیر 50 درصد شده است. یک بانک تخصصی بالای 200 درصد پرداخت داشت، اما اکنون میزان پرداختش به 80 درصد رسیده است. برخی بانک‌ها باید در این مسیر کمک کنند تا به برنامه‌ها و اهداف خود برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید